אבחון קנדידה בפה

בחירת טיפול לקנדידה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לאבחון וטיפול בקנדידה!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב: 074-7691224

קנדידת הפה הידועה גם בשם פטרת הפה, היא זיהום המתרחש בחלל הפה. כלומר, פטריית השמר שוכנת על פני הקרום הרירי של חלל הפה. קנדידה אלביקנס הוא האורגניזם הנפוץ ביותר בפטרת הפה.

קנדידה אלביקנס שוכן בפיהם של כ -50% מאוכלוסיית העולם כחלק מהסביבה הבקטריאלית הטבעית. קנדידה אלביקנס אינה גורמת למחלה, אולם כאשר מיני הקנדידה הופכים לגורמים פתוגניים ופולשים לרקמות הגוף,  קנדידת הפה יכולה להתרחש ולגרום לזיהום.

כיצד נעשה האבחון?

האבחון בדרך כלל מתבצע למראה הקליני בלבד, אם כי לא תמיד. פטרת הקנדידה עשויה להשתנות במראה, לעיתים מאופיינת בנגעים לבנים או אדומים או בשילובי צבעים אחרים. במקרים אחדים הרירית נושרת וחושפת משטח אדמומי מתחת.

ממצא זה שימושי באבחנת זיהום קנדידה למצבים רפואיים אחרים אשר אינם ניתנים לגירוד כמו נגעים המאפיינים ליכן פלנוס, לאוקופלקיה ועוד. בדיקת משטח מסייעת בזיהוי קנדידת הפה ובנוסף עוזרת לרופא להבחין בין מצבים רפואיים אחרים, אשר בבדיקה קלינית פשוטה עשויים להיות זהים.

בדיקות מיוחדות משמשות לזיהוי נוכחות של מיני קנדידה שונים וכוללות בדיקות משטח בחלל הפה, שטיפת פה או תרביות מיוחדות. התרביות נלקחות לאחר גירוד עדין של הנגע עם סכין מיוחדת המיועדת ללקיחת דגימה מהלשון וחלל הפה. הדגימה מצורפת לתרבית. בנוסף, ניתן לבצע משטח פה  לצורך זיהוי הפתוגן. הדגימה נלקחת משלושה אזורים שונים בחלל הפה.

רחיצת הפה נעשית עם מי מלח פוספט, במשך כדקה. לאחר דקה הרוק והנוזל בפיו של המטופל נאגרים ונשלחים למעבדה רפואית לצורך אבחון. טכניקת שטיפת פה יכולה להבחין בין מיני הקנדידה. אם קיים חשד ללאוקופלקיה, ביופסיה היא טכניקה מצוינת לזיהוי. דגימת הביופסיה נבחנת בתמיסה מתאימה לצורך זיהוי הקנדידה. דגימת הביופסיה משתנה בהתאם לסוג הקנדידה.
טיפול ומניעה

פטרת הפה – זיהום קנדידה, ניתן לטפל באמצעות טיפול אנטי פטרייתי זמין כגון מיקונאזול, ניסטטין או אמפוטריצ'ין בי. חולים הסובלים מדיכוי מערכת החיסון כמו חולי איידס, או מטופלים שעברו טיפולים כימותרפיים, נדרשים לשלב טיפול אנטי fungals דרך הפה או תוך הזרקת תרופות לוריד.

במקרים בהם הופעת הקנדידה היא תוצר משני לאחר שימוש בסטרואידים או אנטיביוטיקה, הזיהום הפטרייתי עשוי להיעלם, אם כי חשוב להתייחס לזיהום ברצינות ולא להתעלם, כדי למנוע סיבוכים אפשריים.

עמידות לתרופות הינה תופעה נפוצה הרבה יותר כיום, ומציגה בעיה חמורה בחולים בעלי מערכת חיסונית חלשה. כאשר פטרת הפה חוזרת על עצמה מספר רב של פעמים במהלך החיים, השימוש בטיפול אנטי פטרייתי אזול, הופך זני קנדידה לעמידים בפני התרופות.

שימוש מניעתי של antifungals לעתים מיושם באנשים הלוקים במחלת האיידס, מטופלים אשר עוברים סדרת הקרנות, במהלך דיכוי המערכת החיסונית או בעת טיפול אנטיביוטי ממושך, משום שקבוצות אלה עשויות לפתח זיהום קנדידה חמור הרבה יותר בהשוואה לשאר המטופלים.

ניתן למנוע ואף להפחית את הסיכוי להתפתחות שמרי קנדידה בחלל הפה על ידי הקפדה ושמירה על היגיינה אוראלית, שימוש באמצעים לצורכי היגיינה, כגון צחצוח שיניים בתדירות גבוהה, שימוש קבוע במי פה אנטי בקטריאלים. עישון נקשר לצורות רבות של פטרת הפה, לכן, הימנעות מעישון עשויה להועיל ולהקטין את הסיכון להתפתחות זיהום פטרייתי.

מטופלים אשר מפתחים פטרת פה משנית לשימוש בסטרואידים אשר מיושמים בשאיפה, ההמלצה היא להגביר את תדירות רחיצת הפה עם מים מיד לאחר נטילת הסטרואידים ושימוש במכשיר spacer, כדי להפחית את המגע עם רירית הפה ( בייחוד אזור גב הלשון), עשויים להועיל ולפתור את הבעיה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב: 074-7691224

ד"ר אסנת אברמוביץ

ד"ר אסנת אברמוביץ

אסנת בעלת תואר שני ומומחית בתחום הגאסטרו ומתמחה במתן מידע בתחום האבחון והטיפול בקנדידה. בנוסף עוסקת בתחום נטורופתית N.D ורכזת תחום נטורופתיה.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאב בטן

גישה הוליסטית: בחינת היבטים תזונתיים ותוספים טבעיים לצמיחת יתר של קנדידה במערכת העיכול

צמיחת יתר של קנדידה במערכת העיכול עלולה להוביל למגוון תסמינים לא נעימים כמו כאבי בטן, שלשולים, פצעים בפה ועצירות כרונית. טיפולים מסורתיים כוללים לרוב שימוש בתרופות נגד פטריות, אך גישות חלופיות צוברות פופולריות. מאמר זה נועד לחקור את השימוש בהיבטים תזונתיים ותוספי מזון טבעיים כטיפולים חלופיים לזיהום בקנדידה במערכת העיכול.

לקריאת המאמר »

כל מה שרציתם לדעת על בדיקות ביתיות לקנדידה

קנדידה היא סוג של שמרים הקיים באופן טבעי בגופנו, במיוחד במערכת העיכול. עם זאת, צמיחת יתר של שמרים אלה עלולה להוביל לבעיות בריאותיות שונות, מה שהופך את זה חיוני לאבחן ולטפל בו באופן מיידי. בעוד שאבחון רפואי מקצועי מומלץ, יש גם בדיקות בבית זמינות שיכולות לסייע בזיהוי נוכחות של קנדידה. במאמר זה, נחקור את הבדיקות הללו ואת יעילותן בפענוח המסתורין של הקנדידה.

לקריאת המאמר »

פסוריאזיס בציפורניים

פסוריאזיס בציפורניים הוא מצב כרוני הגורם לשינויים בציפורניים ובציפורניים זה משפיע על עד 15 אחוז מהאנשים עם פסוריאזיס, שהיא הפרעה אוטואימונית הגורמת לכתמים אדומים על

לקריאת המאמר »
074-7695546
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!